stuffing box

stuffing box در آزمایشگاه شرکت وارتسیلا

stuffing box در آزمایشگاه شرکت وارتسیلا

با توجه به اینکه موتورهای دوزمانه کراس هد از سوخت سنگین برای سیستم رانش خود استفاده میکنند ، میزان خوردگی ناشی از محصولات احتراق در دیواره لاینر بسیار زیاد است.برای کاهش خوردگی اسیدی ناشی از سولفور موجود در سوخت ، از روغنی برای روغنکاری لاینر استفاده میشود که دارای TBNبالایی باشد که خاصیت قلیایی دارد و از خوردگی اسیدی جلوگیری میکند.این روغن خاصیت شویندگی خوبی دارد و ویسکوزیته بالاتری نسبت به روغن معمولی دارد.برای روغنکاری یاتاقانها استفاده از روغنی با ویسکوزیته بالا مناسب نیست.بهترین راه حل اینست که روغن سیستم و روغن لاینر متفاوت باشند.برای این کار باید محفظه crankcase  از سیلندر جدا باشد.همچنین در موتورهای دیزل دوزمانه کراس هد ، از فضای زیر پیستون که معروف به under piston  هست برای ساختن فشار scavenge  استفاده کرد.فضای زیر پیستون به محفظه crankcase  متصل است.این هوای scavenge  که برای احتراق ضروری میباشد نباید به درون محفظه crankcase  وارد شود بنابراین سیلندر از محفظه crankcase  باید جدا شود.

با توجه به دلایل گفته شده در بالا ، جدا سازی سیلندر از crankcase ضروری میباشد.برای این کار دیافراگمی این دو قسمت را از هم جدا میکند که پیستون راد از میان آن میگذرد.برای جلوگیری از هرگونه نشتی و نفوذ به محفظه ها از سمت دیگر وسیله ای طراحی شده است که به آن استافینگ باکس(stuffing box) میگویند.

شکل شماتیک از stuffing box

شکل شماتیک از stuffing box

Stuffing box  یا piston gland پوسته ای است عمودی که شیارهای افقی درون آن تعبیه شده است.درون این شیارها رینگهایی قرار دارد که از ۳ یا ۴ قسمت تشکیل شده است.این رینگها با فشار فنری که دور آنها قرار میگیرد به پیستون راد فشرده میشود.این رینگها معمولا از برنز ساخته میشوند.یک رینگ نازک فولادی که قابل تعوض است نیز معمولا در بعضی از طراحی ها استفاده میشود که با تعویض آن دیگر نیازی به تعوض رینگ اصلی نیست.به این رینگ lamella ring  میگویند.

نحوه قرار گرفتن رینکها و عبور روغن

نحوه قرار گرفتن رینکها و عبور روغن

بین رینگها فضای کمی وجود دارد که اگر در اثر حرکت رفت و برگشتی پیستون ساییدگی بوجود آمد این فضا کم میشود.در حین بازرسی stuffing box  باید فاصله بین رینگها مورد توجه قرار بگیرد که در صورت کم بودن ، باید تعویض گردند.این رینگها را میتوان در ۳ قسمت دسته بندی کرد:

۱:قسمت بالایی که کار جداسازی روغن سیلندر و محصولات احتراق را دارد.

۲:رینگهای قسمت پایینی که هدف  از آن  جداسازی روغن سیستم از روی پیستون راد و برگرداندن آن به داخل محفظه crankcase  میباشد.

۳:رینگهای قسمت میانی که مانع عبور هوای scavenge  به داخل crankcase  میشوند.این قسمت از رینگها در بعضی از طراحی ها جزئی از رینگهای بالایی محسوب میشوند.

زمانی که پیستون راد به سمت بالا حرکت میکند ، روغن crankcase  بوسیله رینگهای پایینی جمع میشوند و از طریق سوراخهایی که بر روی رینگها تعبیه شده است به درون  crankcase  برمیگردد.این رینگها خود شامل دو ست رینگ اولیه و ثانویه است.اگر روغنی که از رینگهای اولیه عبور کند بوسیله رینگ ثانویه جمع میشود و از طریق لوله ای به سمت مخزنی که برای آن در نظر گرفته شده است میرود. به این مخزن stuffing box drain tank  میگویند.معمولا این روغن قابل استفاده نمیباشد.

زمانی که پیستون راد از درون stuff.box  به سمت پایین حرکت میکند ، روغنهای کثیف و آلوده به محصولات احتراق بوسیله رینگهای بالایی جمع میشوند و به قسمت زیر پیستون میریزد و از آنجا به مخزن مربوطه ریخته میشود.این مخزن  scavenge drain tank  نامیده میشود.

برای بررسی کارکرد صحیح stuffing box  ، لوله ای که روغن اضافی از آن وارد مخزن مربوطه میشود را در نظر میگیریم ، اگر میزان روغن بیش از حد عادی بود میتوان فهمید که رینگهای پایینی دچار اشکال هستند و باید تعویض شوند.اگر از این لوله هوا بیرون بیاید نشانه آنست که رینگهای بالایی به وظیفه خود عمل نمیکنند و احتمالا خورده شده اند و باید تعویض گردند.

روغنی که از stuffing box  خارج میشود چون ممکن است با روغن سیلندر مخلوط شده باشد ویسکوزیته بیشتری نسبت به روغن معمولی crankcase  خواهد داشت و قابل استفاده نخواهد بود.به دلیل وجود کلسیم ، رسوب کلسیم ممکن است بر روی یاتاقانها شکل بگیرد و باعث از بین رفتن آن شود.همچنین کلسیم  میتواند در مسیر خنک کاری پیستون که از روغن استفاده میشود رسوب کند و در خنک کاری پیستون اخلال ایجاد کند.

لقی زیاد بین رینگها باعث نشتی زیاد روغن و هوا میشود که احتمال آتش در محفظه scavenge  را زیاد میکند و خطر انفجار در crankcase  را افزایش میدهد.




پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

[uniplace_links]