bearing clearances

یاتاقان موتور کشتی و بازرسی آن

یاتاقانهای موتور اصلی کشتی معمولا از قسمتهای بسیار حساس موتور محسوب میشود که میتواند در صورت شکست صدمات جبران ناپذیری را به کشتی که حتی میتواند منجر به اوراقی کشتی شود ، وارد نماید.

یاتاقان موتور اصلی کشتی

در موتور اصلی کشتی ، یاتاقانهای اصلی متعددی به کار گرفته شده اند که به حرکات قسمتهای متحرک نظیر میل لنگ ، میله پیستون و کراس هد کمک میکند. پین ژورنال بر روی یاتاقانها مینشیند و از برخورد فلز با فلز جلوگیری میکند ، اصطکاک چرخشی را کاهش میدهد و بار را از طریق روانسازها منتقل میکند.

یاتاقانهای موتور اصلی برای بازرسی ، بازدیدهای دوره ای و یا شکست قسمتهای متحرک ، به گل نشستن و یا تصادف کشتی باز میشوند. هنگام بازرسی از یاتاقان اصلی موتور ، به مراحل زیر توجه نمایید:

قبل از باز کردن یاتاقان جهت بازدید یا تعمیر:  

  • گزارش بازرسی قبلی باز کردن یاتاقان را بدقت مطالعه نمایید.
  • آخرین یادداشت از ثبت میزان لقی و اندازه های گرفته شده از یاتاقنها را با جزئیات کامل مطالعه فرمایید.
  • کلیه گزارشات الحاقی منتشر شده توسط سازنده به دقت مطالعه شود.
  • جزئیات گزارش آنالیز روغن روانکاری بطور دقیق مطالعه و چک شود.
  • تست روغن بر روی کشتی انجام گیرد و کلیه نتایج ثبت شده چک و بازبینی شود.
  • کلیه کارهای انجام شده بر روی یاتاقان کشتی که ثبت شده است مورد بازبینی قرار گیرد و اگر تغییراتی در سایز یاتاقان و پین انجام شده باشد مورد توجه قرار گیرد.
  • تمامی عکسهای گرفته شده از آخرین بازدید بدقت چک شود.
  • تمامی ابزارآلات مورد نیاز برای باز کردن یاتاقان آماده شود و ارزیابی خطر کار نیز فراهم گردد.
  • از بندر مربوطه اجازه کار کردن بر روی موتور کشتی(immobilization) گرفته شود.

یاتاقان اصلی موتور

در طول تعمیر و بازرسی یاتاقان:

  • مطمئن شوید که درون محفظه میل لنگ کاملا تهویه شده باشد و پرسنل از کلیه تجهیزات ایمنی و حفاظتی استفاده نمایند.
  • میزان لقی یاتاقان اندازه گیری شود و ثبت گردد.
  • شرایط و وضعیت فلز روی یاتاقان چک و بررسی گردد.
  • روی سطح فلز برای نشانه هایی از فشرده شدن ، ترک ، خوردگی و ساییدگی چک شود.
  • میزان درخشندگی سطح پین بررسی شود و درخشندگی آن کاملا آشکار باشد.
  • اگر نشانه هایی از ترک و خوردگی و ساییدگی در سطح پین وجود داشته باشد باید کاملا صیقل داده شود و به شرایط ایده ال برسد.
  • تعویض یاتاقان طبق دستورالعمل سازنده انجام گیرد.

بعد از تعمیر و بازرسی:

  • از نصب یاتاقان و کلیه قسمتها مطابق دستورالعمل سازنده اطمینان حاصل فرمایید.
  • تمام پیچهای هیدرولیکی مطابق با دستورالعمل و در حضور مهندس ارشد موتورخانه انجام گیرد.
  • موتور باید به مدت ۱۰ دقیقه بچرخد در حالیکه پمپ روغن روشن باشد.
  • برای آماده سازی موتور ، مطابق با دستورالعمل سازنده ، کلیه کارهای لازم انجام گیرد.

نکات بیشتر:

  • معمولا یاتاقانهای نزدیک به فلایویل مستعد به صدمه دیدن بیشتری هستند. نسبت به این یاتاقانها حساسیت بیشتری به خرج دهید.
  • معمولا یاتاقانها در لبه ها و کناره ها دچار آسیب دیدگی میشوند. بدون باز کردن یاتاقان و تنها با چک کردن کناره های آن (در صورت دسترسی) میتوان به شرایط یاتاقان پی برد.
  • از نشانه های اطراف یاتاقان ، روی بدنه موتور غافل نشوید. هرگونه تغییر رنگ اطراف یاتاقان نشانه ای از ایراد در یاتاقانها میباشد که عموما بدلیل کمبود روغن شکل میگیرد.
  • بطور منظم لوله های روغن و قسمتهایی متصل به آن بهمراه تمام پیچها برای شل بودن چک شود.



پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

[uniplace_links]