piston

پیستون موتور چهارزمانه

پیستون موتور چهرزمانه

پیستون در موتورهای سرعت متوسط که سوخت سنگین استفاده میکنند بصورت ترکیبی است.بطوریکه تاج و دامن پیستون از مواد مختلفی ساخته میشوند.

تاج از فولادی آهنگری شده مقاوم در برابر حرارت ساخته میشود که ممکن است با فلزاتی چون کروم ، مولبدینیوم ، و نیکل آلیاژ میشود تا استحکام در برابر دمای یاد را افزایش دهد و مقاومت در برابر خوردگی را بهبود بخشد.پیستون بصورت بشقاب شکل است(وسط آن گود و اطراف آن بالا هست)که محفظه احتراق را شکل می دهد که در این فضا سوپاپها قادر به باز شدن هستند.تاپ لند(topland)فضایی بین رینگ بالایی و بالای پیستون اندکی ممکن است مخروطی باشد تا اندک انبساطی را در برابر درجه حرارت زیاد داشته باشد.

دامن پیستون میتواند از چدن گرافیتی یا آهنگری باشد و یا از آلیاژ آلومینیوم سیلیکون ریخته گری شده باشد.آلومینیوم مزایایی دارد که میتوان از وزن سبک آن نام برد که نتیجه اش  نیروی اینرسی پایین و کاهش بار بر روی یاتاقانها است.چون آلومینیوم ضریب انبساطی بیشتری نسبت به فولاد دارد باید لقی بیشتری در هنگام ساخت در نظر گرفت.این مطلب این مفهوم را میرساند که لقی دامن پیستون در لاینر زمان بار کم وقتی که از چدن استفاده میشود کمتر از زمانی است که از آلومینیوم استفاده میشود.دامن پیستون نیروی تراست کنار را با توجه به زوایای مختلف شاتون به لاینر منتقل میکند.لقی زیاد دامن باعث تکان خوردن و لق زدن آن میشود.

پین پیستون برای شاتونهای با یاتاقان انتهایی کوچک در دامن پیستون قرار دارد.پین در دامن پیستون شناور است و بوسیله حلقه نگهدارنده در محل قرار میگیرد.با توجه به مواد بکاررگرفته شده برای دامن ممکن است بوش برای پین بکار برده شود.

رینگ پیستون ممکن است در تاج و یا دامن و تاج پیستون هر دو با هم قرار بگیرد.معمولا رینگها از کروم یا پلاسما پوشیده شده اند تا در مقابل خوردگی مقاوم باشند.چون لاینر با پاشش روغن روانسازی میشود بنابراین رینگ کنرل و یا جمع کننده روغن در روی پیستون نصب میشود.

پیستون بوسیله روغن خنک میشود.این روغن از راههای مختلفی میرسد؛ساده ترین راه اینست که فشار جت روغن از سوراخی که درون شاتون است از پایین مستقیما به سمت بالا پایین تاج برود.روش پربازده اینست که از یک گیرنده روغن(oil catcher)مثل شکل بالا استفاده میشود.این روغن را به سمت فضای خنک کاری زیر تاج هدایت میکند جاییکه اثر شاکر کوکتل پیستون رفت و برگشتی باعث تاثیر خنک کاری مثبت میشود.در این نوع پیستونها مونیتور کردن درجه حرارت روغن خروجی همانند موتورهای دوزمانه معمول نیست.

بعضی موتورها از پیستونهای یکپارچه استفاده میکنند که یا از چدن یا از آلیاژ آلومینیوم سیلیکون ساخته میشود.اینها نمیتواند با سوخت سنگین بکار برده شود زیرا درجه حرارت بالای ناشی از این سوخت باعث سوخته شدن تاج پیستون میشود.آلومینیوم نیز از تشکیل کربن در دمایی بالاتر از ۳۰۰ درجه رنج میبرد.شیار رینگ از چدنی که از کروم پوشیده شده است شکل میگیرد.




پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

[uniplace_links]