fuel pump

پمپ سوخت موتور دیزل



پمپ سوخت در موتور دیزل وظیفه پمپاژ سوخت در مدت زمان کوتاهی را بر عهده دارد به گونه ای که در موتور به راحتی مشتعل شود.

port type

Bosch Type/Port type:

{Reeds12 P113}

نحوه عملکرد:

  • در مرحله اول پلانجر به طرف پایین در حرکت است.هر دو port باز هستند.فشار درون سیلندر افت پیدا میکند و سوخت به درون کشیده میشود.
  • در مرحله دوم پلانجر به طرف بالا در حرکت است.مقداری سوخت از هر دو port خارج میشود و به تانک مبداء باز میگردد.این مرحله تا پوشیده شدن کامل هر دو port ادامه میابد.
  • در مرحله سوم پلانجر همچنان به حرکت رو به بالای خود ادامه میدهد.این در حالی است که از این مرحله به بعد ، هیچ خروجی وجود ندارد و فشار سوخت بالا میرود و تا آنجا ادامه میابد که فشار لازم برای باز کردن انژکتور فراهم آید.
  • پاشش تا زمانی ادامه میابد که لبه شکاف منحنی به روی یکی از پورت ها (spill port) باز شده و با افت فشار سوخت در سیلندر ، سوخت باقیمانده از طریق شیار هلیکس خارج میگردد.

اصولا یکی از پورت ها suction و دیگری spill نامیده میشود.اما این بدان معنا نیست که ورودی همواره از پورت ورودی و خروجی همواره از spill port انجام شود.ورودی و خروجی همانطور که در شکل نمایش داده شده است ، از هر دو پورت امکان پذیر و عملی است.

کنترل مقدار سوخت:

  • در این طراحی ، پلانجر قابلیت چرخش در سیلندر خود را داراست.با چرخش پلانجر ، موقعیت قسمت زیرین شکاف نسبت به پورت ها جابجا میشود.بدین ترتیب پایان پاشش سوخت و بعبارتی مقدار سوخت تزریق شده قابل تنظیم خواهد بود.

طراحی پورتها و شیار هلیکس به نحوی است که حرکت سوخت در سرعتهای بالا ممکن است سبب بروز کاویتاسیون گردد. چرا که در سرعتهایی در حدود ۲۰۰ متر بر ثانیه ذرات سوخت به حبابهای بخار تبدیل میشوند.

برای تظیم تایمینگ دو روش متداول موجود است:

  • تنظیم زاویه نوک cam نسبت به camshaft.
  • گذاشتن shim زیر پلانجر در محل اتصال follower که منجر به تغییر طول پلانجر میشود.

این تغییرات بوسیله تغییر ارتفاع بارل نسبت به پلانجر و یا پلانجر نسبت به بارل و یا تغییر هر دو قابل انجام است.




پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

[uniplace_links]