ميل لنگ

میل لنگ(crankshaft)

میل لنگ موتورهای کراس هد دوزمانه جدید میتواند وزنی بیش از ۳۰۰ تن داشته باشد.این میل لنگها برای آنکه بصورت یکپارچه ساخته شوند بسیار بزرگ هستند بنابراین با آهنگری منحصربفردی به یکدیگر متصل میشوند و شکل میگیرند.

روش fully built

در موتورهای قدیمی از روشی موسوم به(fully built)کاملا ساخته شده برای ساختن میل لنگ استفاده میشد.این روش شامل آهنگری وبها(webs)،کرانگ پین و ژورنال اصلی میباشد.در این روش کرانگ پین و ژورنال ماشینکاری میشوند و قطر آنها از قطر سوراخی که متناسب با آنها در وب ایجاد شده است اندکی کوچکتر است.وبها گرم میشوند و با توجه به انبساطی که بر اثر گرما در آنها بوجود میاید،کرانگ پین و ژورنالها درون سوراخ ایجاد شده وارد میشود.زمانیکه وبها سرد میشوند قطر سوراخ ایجاد شده روی آن به حالت اولیه برمیگردد.در این حالت کرانگ پین و ژورنال درون سوراخ وب آنچنان محکم میشوند که مانع از سر خوردن آن درون وب میشود و زمانیکه موتور در حال کار کردن است بطور نرمال به کار خود ادامه میدهد.

در روش ساخت میل لنگهایی که در موتورهای رفت و برگشتی بخار که در سالیان پیش بکار میرفت از پینهایی برای نگه داشتن ژورنال و کرانگ پین درون وب استفاده میشد که این روش بدلیل استرسهایی که در قسمت ایجاد این پینها بوجود میاید دیگر مورد استفاده قرار نمیگیرد.

روش semi built

امروزه میل لنگ موتورهای کراس هد بزرگ دوزمانه تنها به روش نیمه ساخته درست میشوند.در این روش ساخت،لنگ میل لنگ که شامل دو وب و یک کرانگ پین است،از فولادی با کربن ۰٫۴% بصورت جدا ساخته میشوند.وبها سوراخ میشوند و ژورنالهای اصلی که بصورت جدا آهنگری و ماشینکاری شده اند درون این سوراخها قرار میگیرند.برای قرار دادن ژورنالها در وب از روش گرم کردن وب استفاده میشود که بعد از سرد شدن،ژورنالها کاملا درون وب محکم میشوند.این روش که شرینک نام دارد لقی بین ژورنال و وب را بین ۵۷۰/۱تا۶۶۰/۱نگه میدارد.

از مزایای این روش ساخت که در آن دو وب و کرانگ پین از یک فولاد ساخته میشود اینست که در آن دانه های فولاد در یک جهت از درون وب به کرانگ پین ادامه پیدا میکند و بعد از کرانگ پین دوباره به و در همان امتداد باز میگردد.

دانه های فولاد

جهت دانه های فولاد

چون کرانگ پین و وبها از آهنگری یکپارچه درست شده اند،بنابراین قطر وبها میتوانند کاهش پیدا کنند و سوراخی که گاهی اوقات درون کرانگ پین ایجاد میگردد وزن را کاهش خواهد داد بدون آنکه در استحکام تاثیری داشته باشند.باید توجه داشت که اطراف سوراخ ایجاد شده برای جای دادن ژورنال اصلی باید کاملا مستحکم و از آلیاژهای مناسب استفاده شده باشد.زیرا بعد از اتصال بصورت شرینک(shrink) استرس حلقوی بزرگی در مواد بکاربرده شده ایجاد میشود.این استرس میتواند باعث ترک در وب شود.اگر ضخامت وب به حد کافی مناسب نباشد یا اینکه اتصال شرینک خیلی تنگ باشد به همراه ترک و نقص احتمالی در فولاد،ایجاد ترک به شدت افزایش میابد.

به ضخامت مواد اطراف سوراخ روی وب دقت کنید

به ضخامت مواد اطراف سوراخ روی وب دقت کنید

 

میل لنگی که برای ماشینکاری مرود

میل لنگی که برای ماشینکاری میرود

 

میل لنگ semi built

میل لنگ semi built

 

پایین آوردن میل لنگ روی bedplate

پایین آوردن میل لنگ روی bedplat

 

روش جوشکاری

میل لنگ به روش جوشکاری

میل لنگ به روش جوشکاری

میل لنگهای ساخته شده به روش جوشکاری از سال ۱۹۸۰ پیشرفت کردند.در این روش،یک نیمه وب،ژورنال اصلی و کرانگ پین به روش آهنگری ساخته میشوند.این نیمه ها سپس به همدیگر جوش داده میشوند تا شکل یک میل لنگ را بگیرند.بعد از جوشکاری استرسهای ایجاد شده خارج میشوند و سپس میل لنگ ماشینکاری میشود.در این روش ساخت،بدلیل قرار گرفتن دانه های تشکیل دهنده فولاد در یک راستا،وبها میتوانند نازکتر ساخته شوند که باعث کاهش وزن و کوتاهتر شدن میل لنگ میشود که از مزایای این روش است.

حال سوالی که پرسیده میشود چرا تمامی میل لنگها به این روش ساخته نمیشوند؟هزینه جواب آن است.این روش ساخت بسیار هزینه بر میباشد بطوریکه تعداد کمی میل لنگ از این روش ساخته شده اند.

 

 




8 thoughts on “میل لنگ(crankshaft)

  1. سینا

    سلام. با تشکر از شما به خاطر توجه علمی به مقوله دیزلهای سنگین و فوق سنگین
    در سطر سوم روش fully built اشاره کرده اید که قطر سوراخ ژورنال و کرنگ پین از سوراخ درون وب اندکی کوچکتر است. این در حالی است در که در روش press-shrink باید اندکی بیشتر باشد تا با افزایش دمای وب و در نظر گرفتن تلرانس تداخلی عمل شرینک اتفاق بیفتد. اگر اشتباه میکنم، بفرمایید.

    ضمنا در مورد ارتعاشات موتورهای دیزل فوق سنگین (مثل B&W-Warstila) مرجعی دارید؟؟ یا یک بخشی رو هم به این مبحث اختصاص بدید لطفا…

    پاسخ
    1. مدیر سایت نویسنده نوشته

      گفته شما صحیح است.اما منظور از کوچکتر در حد میکرون میباشد بطوریکه در حالت عادی پین وارد سوراخ نمیشود. به منظور جلوگیری از ایجاد شبهه مطلب فوق تصحیح خواهد شد.

      پاسخ
  2. محمودی

    سلام میل لنگ تراشی که توانایی سنگزنی میا لنگ به وزن ۱۳۰۰ کیلو به طول ۲ متر بیست میگردم

    پاسخ
    1. مدیر سایت نویسنده نوشته

      سلام
      چنین ابعاد و وزنی را تنها در سیستم صنایع دفاع قسمت دریایی پیگیری کنید.

      پاسخ
    1. مدیر سایت نویسنده نوشته

      با سلام.
      نظر شما کاملا منطقی و درست میباشد. در انتخاب عکس میل لنگ سهوا اشتباهی صورت گرفت که تصحیح شد.
      متشکر از توجه شما

      پاسخ

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

[uniplace_links]