holding down bolts

موتور اصلی کشتی چگونه به بدنه کشتی متصل میشود؟

Engine Chocks:

{Wharton p78}

بدنه موتور اصلی به سازه کشتی متصل است.قسمت زیر موتور مخصوصا طوری طراحی شده است که وزن موتور و نیروهای وارد شده را به خوبی تحمل کند.

بدین منظور در خارج از موتور به محکم کاری به خصوصی نیازمندیم که بتواند وزن موتور را به سطح بیشتری منتقل کند.بالای  tank top باید به شکلی ماشین شود که با bed plate سازگار شود.از آنجا که سازگار کردن سطح دو فلز با یکدیگر کار دشواری است ، میتوان از chocking در میان دو سطح استفاده کرد.

Metallic chocks:

{Reeds12 p39}

  • محل نصب بین tank top و bed plate است که holding down bolts از وسطش عبور میکند.
  • هنگام نصب باید کاملا دقت شود که bed plate ، انحراف نداشته باشد و برای تراز میل لنگ مشکل ایجاد نکند.
  • موتور ابتدا باید روی jacking bolt قرار میگیرد.بعد از آنکه میل لنگ با شفت پروانه تراز شد با jacking boltها جای واقعی موتور را تعیین میکنند.
  • وقتی کاملا موقعیت تعیین شد و محاسبه deflection نیز نشان داد که میل لنگ تراز شده است ، فضای بین bed plate و tank top محاسبه میگردد تا برای آن chocking مناسب طراحی کنند.
  • برای نصب، آلیاژهایی نظیر cast iron یا steel را به دقت تراش میدهند تا سطح زیر bed plate و بالای tank top منطبق گردد.{Wharton p78}
  • Chock ها تک تک نصب میگردند و باید حداقل ۸۵% بار در واحد سطح را تحمل کنند.
  • پس از نصب کامل holding down bolts و chocking ها میتوان jacking ها را کنار گذاشت.
  • تنها مزیت این روش نسبت به epoxy resin chocks که در قسمت بعد شرح داده شده استحکام بالای آن است.

chocks

[sam id=”29″ codes=”true”]

Epoxy Resin Chocks:

{Reeds12 p34}

  • Epoxy Resin جانشینی است که به جای cast iron استفاده میشود.در اصل برای coating از آن استفاده میشده و دلیل استفاده از آن به جای chocking عدم نیاز آن به ماشینکاری است.
  • نحوه نصب:
  1. پس از آنکه میل لنگ و شفت پروانه بدون وجود انحراف در bed plate با هم تراز شدند ، سطح پایین bed plate و بالای tank top را کاملا تمیز میکنند تا عاری از هرگونه رنگ و خوردگی باشد. سطح bed plate را به اندازه ۱۰۰۰/۱ ضخامت رزین بالاتر در نظر میگرند تا اندک فشردگی آن را هنگام سرد شدن جبران کند.
  2. برای اینکه رزین به سطح holding down bolts نچسبد روی آنرا با گریس سلیکونی میپوشانند.تمام اطراف محفظه را با یک فلز نازک که coating شده میپوشانند و تنها به اندازه یک لوله برای ریختن رزین در نظر میگیرند. این لوله نیز باید coating شده باشد.دهانه لوله را حدود ۱۵ میلیمتر بالاتر از سطح زیر bed plate در نظر میگیرند تا مایع به راحتی جاری شود.
  3. درست پیش از مخلوط کردن و ریختن رزین ، همترازی دوباره بررسی میگردد.
  4. رزین و activator را با وسیله مخصوصی بدون حضور هوا مخلوط میکنند و سپس از طریق لوله ساخته شده داخل محفظه مییزند. معمولا این مایع را تا ۱۲ میلیمتر بیش از حداکثر آن پر میکنند.
  5. خشک شدن رزین در دمای معمولی ۲۰درجه تا ۲۵ درجه به حدود ۱۸ ساعت زمان نیاز دارد. این زمان در دماهای بالاتر ممکن است به ۴۸ ساعت هم برسد.
  6. معمولا از قسمتهای مختلف رزین تولید شده نمونه بردای میکنند تا در آزمایشگاه مورد بررسی قرار گیرد.
  7. بعد از ریختن رزین و صرف زمان لازم برای خشک شدن آن ، لازم است همترازی شفتها یکبار دیگر مورد بررسی قرار گیرد.
  • مزایای این روش نسبت به metallic chocks:
  1. نصب سریعتر و ارزانتر.
  2. کشیدگی کمتر در پیچها به میزان ۴/۱٫
  3. چون fretting و شکستگی پیچ نخواهیم داشت ، دلیل عمده برای به هم خوردن تراز موتور نیز برطرف خواهد شد.
  4. انطباق کامل با سطوح فلزی به خاطر گستردگی بیشتر و بدون انجام کاری خاص روی سطوح.
  5. عمر طولانی
  6. رزین با موادی نظیر سوخت و بیشتر مواد شیمیایی واکنش نمیدهد.
  7. همترازی ساده تر.
  8. کاهش تنش وارد بر holding down boltها به میزان ۲/۱٫چرا که سطح chocking به صورت پیوسته در زیر موتور قرار میگیرد و تنشهای وارده در سطح پخش میشوند.
  • علی رغم تمامی مزایای برشمرده شده ، استحکام و قدرت metallic chock به مراتب بیشتر از رزین میباشد.
  • مزایای فوق سبب شده اند تا استفاده از این روش در طراحیهای جدید، روندی رو به رشد داشته باشد.



پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

[uniplace_links]