2stroke

مقدمه ای بر موتورهای دیزل دو زمانه

موتور دو زمانهبرای افراد تحت آموزش شاید کمی عجیب باشد که موتورهای  دیزل بزرگ بر اساس سیکل دو زمانه کار میکنند.اگرشماتجربه ای در زمینه موتورهای بنزینی دو زمانه داشته باشید قطعا دیده اید که آلایندگی این موتورها به مراتب بیشتر از موتورهای چهار زمانه بنزینی است.دلیل این امرروغنی است که برای روغنکاری یاتاقانهای موتور به مخلوط سوخت و هوا اضافه میشود.ای روغن باعث میشود احتراق کامل صورت نگیرد و مقداری از بنزین بصورت نسوخته از راه اگزوز خارج شود و باعث آلودگی هوا شود.

 

در موتورهای دیزل دو زمانه سوخت و روغن به هوای ورودی اضافه نمیشود و یاتاقانها به وسیله فشار روغن همانند موتوهای چهازمانه روغنکاری میشود.

 

سیکل دو زمانه بدین جهت به این نام خوانده میشود که دو مرتبه حرکت رفت و برگشت پیستون برای تبدیل انرژی سوخت به کار لازم است.ااین بدان معناست که بدلیل حرکت رفت و برگشتی موتور،پیستون یک بار بالا و یک بار به پایین برود در حالیکه میل لنگ یک دور میزند.

 

 

compression

 

 

 

۱:میل لنگ در حال چرخیدن در جهت عقربه های ساعت است و پیستون درون سیلندر به سمت بالا حرکت میکند و هوای ورودی را متراکم میکند.بدلیل ارژیی که به هوا منتقل میشود حرارت و فشار آن افزایش می یابد.بطوریکه وقتی پیستون به بالای سیندر یعنی نقطه مرگ بالا(top dead center=TDC) میرسد درجه حرارتش ۵۰۰ درجه سانتی گراد و فشارش ۱۰۰ بار است.(لطفا توجه داشته باشید ساز موتورهای تحت مثال بزرگ است.)

 

 

 

 

ignition۲:درست قبل از نقطه مرگ بالا سوخت به داخل محفظه احتراق سیلندر پاشیده میشود.سوخت به شکل ذرات بسیار ریزی به صورت مه پاش پاشیده میشود و بدلیل کوچکی آن بسیار سریع گرم میشود و به سرعت شروع به سوختن میکند.به همان سرعتی که پیستون از نقطه مرگ بالا میگذرد.انبساط گازهای حاصل از احتراق نیرویی را بر روی پیستون وارد میکنند و آنرا به سمت پایین حرکت میدهند و باعث چرخس میل لنگ میشوند.در این مرحله انرژی کار به موتور منتقل میشود و در مرجله بالا آمدن پیستون موتور کار انجام میدهد.

 

 

 

 

 

 

 

۳:با حرکت رو به پایین پیستون درون سیلندر انرزی مفید حاصل ازاحتراق منبسط میشود.در حدود ۱۱۰ درجه بعد از نقطه مرگ بالا سوپاپ دود خروجی باز میشود وگازهای حاصل از احتراق(این گازها شامل نیتروژن،دی اکسید کربن،بخار آب و هوای اضافی هستند) به بیرون میروند.

 

 

 

 

 

scavenging

 

 

۴:در ۱۴۰ درجه بعد از نقطه مرگ بالا ،پیستون از پورتهای هوا(scavenge port)عبور میکند و پورتها نمایان میشوند.هوای متراکم تحت فشار از طریق پورتهای هوا وارد سیلندر میشوند و باقیمانده گازهای حاصل از احتراق را به بیرون میفرستد.این مرحله تنفس(scavenging)میباشد.

 

 

 

 

2stroke

موتور دو زمانه ترانک




پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

[uniplace_links]