main_engine

مقدمه ای بر موتورهای دوزمانه کراس هد(cross head engine)

در موتورهای دو زمانه ترانک که سیلندر توسط چرخش میل لنگ روغنکاری مشود در نقطه مرگ بالا قسمت پایین پیستون پورتهای ورودی هوا را می بندد و مانع از ورود هوای scavenge  به قسمت crankcase میشود.از معایب این نوع موتورها علی رغم وزن کم آنها ،روغنکاری سیلندر است که این روغن از طریق پورتهای هوا وارد قسمت scavenge شده و ریسک آتش در این قسمت (scavenge fire)را افزایش میدهد.همچنین باعث کثیف شدن پورتهای هوا میگردد و مقدار هوای ورودی را کاهش میدهد.

همچنین میزان فرسایش و خوردگی لاینر در این نوع موتورها بسیار زیاد میباشد که نتیجه آن ورود هوای scavenge به درون crankcase است که احتمال انفجار crankcase explosion  را زیاد میکند.همچنین گازهای حاصل از احتراق با روغن در قسمت scavenge space  ترکیب شده و باعث افزایش خوردگی در این نواحی میشود.

crosshead engine

crosshead engine

اکثریت موتورهای دو زمانه که در دریا با آنها مواجه میشویم از نوع کراس هد (crosshead)هستند.در این نوع موتور ،محفظه احتراق (متشکل از لاینر سیلندر،پیستون و سر سیلندر)ومحفظه scavenge از crankcase  بوسیله یک صفحه دیافراگم جدا شده اند.دسته پیستون(piston rod) به پیستون پیچ شده است و از stuffing box که به صفحه دیافراگم متصل شده است عبور میکند.stuffing box بین این دو محفظه همانند یک جدا کننده عمل میکند و باعث متوقف شدن ورود روغن از قسمت crankcase  به قسمت محفظه scavenge میشود و از نشت هوا به درون crankcase جلوگیری مکند.

قسمت پایین دسته پیستون یا به اصطلاح پای دسته پیستون(foot of piston rod) به پین کراس هد پیچ شده است.انتهای بالای connecting rod حول پین کراس هد میچرخد.در همین حال نیروی که حاصل از انبساط گازهای احتراق به سمت پایین منتقل می کند ، با ایجاد یک نیروی چرخشی باعث چرحیده شدن میل لنگ میشود.کراس هد دارای یک حرکت رفت و برگشتی عمودی در راستای پیستون درون سیلندر و guide shoe دارد که guide sho در دو سمت پین کراس هد متصل شده است.(لطفا به شکل توجه فرمایید).

این کفشکها (shoes) که از مواد یاتاقانها whitemetal شکل گرفته اند بر روی صفحه هدایت کننده کراس هد(crosshead guid)حرکت رفت و برگشتی دارد که این صفحه بلند هدایت کننده در راستای عمود فریم موتور به آن پیچ شده و متصل شده است.این صفحات بین هر دو سیلندر قرار دارد.

طراحی موتورهای کراس هد این اجازه رامیدهد که موتور با استروک بلند ساخته شود(یعنی مسافتی که پیستون از نقطه مرگ پایین تا نقطه مرگ بالا طی میکند افزایش میابد.)که این بدان معناست که موتور مقدار سوخت بیشتری را در یک سیکل بسوزاند و قدرت بیشتری را تولید کند.و همین طور سوخت با درجه کیفی پایین تری در مقایسه لا موتورهای ترانک میتواند استفاده شود.استفاده از سوخت با کیفیت کمتر،باعث بکارگیری روغن مخصوص با خاصیت قلیای بالا  میشود تا بتواند از اثرات خوردگه اسیدی ناشی از سولفور موجود در سوخت در هنگام ترکیب شدن با رطوبت چلوگیری کند.در حالیکه روغن crankcase  کاملا متفاوت با روغن سیلندر است .به دلیل وارد نشدن محصولات احتراق به این قسمت درجه کیفی روغن میتواند کمتر باشد(البته از نظر قلیایی بودن TBN) و همین امر در قیمت آن نیز تاثیر دارد.

قدرتمندترین موتورهای دیزل جهان موتورهای کراس هد هستند.بعضی از این موتورها قطری حدود ۱ متر دارند که پیستون مسافتی حدود ۲٫۵ متر را طی میکند.میل لنگ وزنی حدود ۳۰۰ تن دارد که وزن موتور با تجهیزات آن به ۲۰۰۰ تن میرسد.

نمونه ای از موتور 12 سیلندر ساخت سولزر و وارتسیلا با قطر 96 سانتیمتر

نمونه ای از موتور ۱۲ سیلندر ساخت سولزر و وارتسیلا با قطر ۹۶ سانتیمتر

نمونهای از موتور سرعت پایین میتسوپیشی

نمونهای از موتور سرعت پایین میتسوپیشی

 




پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

[uniplace_links]