types-of-scavenging

مقدمه ای بر سیسیتم تنفسی یکطرفه و چرخشی(uniflow and loop scavenging)

scavenging پروسه ای است که در آن هوا در یک فشار بالاتر از فشار اتمسفر برای خارج کردن گازهای حاصل از احتراق از درون سیلندر بکار برده میشود.بر خلاف موتورهای چهارزمانه در موتور دوزمانه برای خارج شدن گازهای حاصل از احتراق پیستون مورد استفاده قرار نمیگیرد.بجای آن ، هوا زمانی که پیستون به نقطه مرگ پایین میرسدوارد سیلندر میشود و گاز حاصل از احتراق را ازسیلندر خارج میکند.

سیستم تنفسی یکطرفه

موتورهای دو زمانه ای که سوپاپ دود در بالای سر سیلندر قرار دارد به uniflow  فلوی یکطرفه معروفند.چونکه هواscavengeدر یک جهت جریان دارد.

M&W MC series uniflow scavenge system

  بعضی از موتورهای دوزمانه سوپاپ دود ندارند.دقیقا مثل پورتهای هوای ورودی که روی لاینر سیلندرقراردارند. بلافاصله در بالای این پورتها ، پورتهای دود خروجی قرار گرفته است.وقتی که پیستون از روی پورتهای دود در مرحله قدرت عبور میکند ، گازهای حاصل از احتراق شروع به خارج شدن میکنند.زمانیکه پورتهای هوا نمایان میشوند ، هوا به درون سیلندر میچرخد و باقیمانده دود را خارج میکند.نکته مورد توجه اینست که دامن پیستون(piston skirt) در این نوع سیستم بسیار بزرگتر از سیستم uniflow است و دلیل آن هم پوشاندن پورتهای هوا و دود زمانیکه پیستون در نقطه مرگ بالا قرار میگیرد است.

سیستم تنفسی چرخشی

اگر چه این سیستم در طراحی و ساخت بدلیل قطعات متحرک کمتر ، ساده تر می باشد اما همانند موتورهای با سیستم یکطرفه پربازده و قدرتمند نیستند.

همه موتورهای بزرگ دوزمانه کراس هد جدید بصورت uniflo ساخته میشوند.

SULZER RLA loop scavenge system




پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

[uniplace_links]