لاینر

لاینر سیلندر بصورت استوانه ای است که در داخل بلاک موتور قرار میگیرد و وظیفه هدایت پیستون را بر عهده دارد و باعث میشود فضایی درون سیلندر ایجاد شود که احتراق درون آن انجام پذیرد و سیکل احتراق کامل گردد.لاینر بنا به دلایلی که گفته خواهد شد باید از جنس خاصی ساخته شود تا بتواند شرایطی مناسب از نظر هزینه و عملکرد خوب موتور ایجاد کند.

مشخصات لاینر و متعلقات

لاینر باید چگونه باشد؟

لاینر باید طوری طراحی شود که عمر کاری آن در فواصل تعمبرات دوره ای زیاد باشد.بطوریکه زود خورده نشود و خواص خود را حفظ کند.لاینر باید مقدار خوردگی کمی در برابر حرکت رفت و برگشتی پیستون و رینگها داشته باشد و در برابر تغییرات فشار و دمای بالا مقاوم باشد.موادی که برای لاینر بکار برده میشوند باید طوری انتخاب شوند که به اندازه کافی مستحکم باشند و عمر خستگی بالایی داشته باشند.انتقال حرارت را بخوبی انجام دهند و قادر باشد که فیلم روغن را روی سطوح کار نگه دارد و میزان انبساط حرارتی خوبی نسبت به قسمتهای نزدیک و متناسب با آنها داشته باشد.

برای دستیابی به چنین شرایطی که هزینه پایینی را هم داشته باشد از فولاد خاکستری پرلیت استفاده میشود که برای استحکام آن در برابر خوردگی اسیدی و سایش آلیاژهای وانادیوم و تیتانیوم  به آن اضافه میشوند.خصوصیات آلیاژهای بکار رفته بستگی به نوع موتور و طراحی آن دارد که در بعضی از طراحی ها ورقه کروم به سطوح داخلی لاینر اضافه میشود که خوردگی و سایش را کاهش میدهد.این ورقه کروم یا باید دارای سوراخها و روزنهایی درون آن باشد و یا باید روی آن کنده کاری هایی بصورت ریز انجام شود تا قابلیت نگه داشتن فیلم روغن را داشته باشد.نصب کروم عمر لاینر را به شدت زیاد میکند ولی متناسب با آن هزینه هم زیاد خواهد شد.

باید توجه داشت که رینگهایی که از جنس کروم هستند نمی توانند با لاینری که از ورقه کروم پوشیده شده است بکار رود.قسمت بالایی لاینر بصورت یک فلنج در امده است که مستحکم تر است و بر روی entablature  قرار میگیرد که به همین صورت اویزان میماند و به راحتی میتواند انبساط داشته باشد.از بالا هم سر سیلندر و jacket روی آن قرار میگیرد.

ضخامت لاینر باید به اندازه کافی زیاد باشد تا در برابر فشار گاز مقاومت داشته باشد اما این ضخامت نیز محدودیت دارد تا بتواند انتقال حرارت را به خوبی انجام دهد و تنش حرارتی را کاهش دهد.ضخامت لاینر به سمت پایین لاینر جایی که فشار و درجه حرارت زیاد نیست کاهش پیدا میکند.بر روی لاینر سوراخهایی ایجاد میشود که روغنکاری لاینر از آنجا انجام میشود.در بعضی از طراحی های جدید ابزار مونیتورینگ متصل میشود.

ضخامت لاینر باید به اندازه کافی زیاد باشد تا در برابر فشار گاز مقاومت داشته باشد اما این ضخامت نیز محدودیت دارد تا بتواند انتقال حرارت را به خوبی انجام دهد و تنش حرارتی را کاهش دهد.ضخامت لاینر به سمت پایین لاینر جایی که فشار و درجه حرارت زیاد نیست کاهش پیدا میکند.بر روی لاینر سوراخهایی ایجاد میشود که روغنکاری لاینر از آنجا انجام میشود.در بعضی از طراحی های جدید ابزار مونیتورینگ متصل میشود.

ports

scavenge port

در لاینر موتورهای دو زمانه بزرگ ، در قسمت پایین  سوراخهایی بریده و یا ریخته گری میشود که محل ورود هوا(scavenge port) و یا محل خروج دود(exhaust port) هستند.(loop or cross scavenge system).تمامی این سوراخها کاملا لبه ستزی شده اند تا به راحتی دود را هدایت کنند.در موتورهای چهارزمانه لاینر هیچ سوراخی ندارد و کاملا ساده است.

برای جلوگیری از استرس حرارتی و کم کردن حرارت تا جاییکه فیلم روغن به راحتی روی لاینر شکل بگیرد باید لاینر خنک شود.

سیستم خنک کاری لاینر

خنک کاری لاینر با چرخش آب در قسمت بیرونی لاینر و jacket صورت میگیرد.فضای آبی که برای خنک کاری است در قسمت بالای لاینر و حول آن است.رینگهای لاستیکی در شیارهای اطراف لاینر قسمت پایین آنرا آب بندی میکند در حالیکه هنوز لاینر به راحتی میتواند منبسط شود.قسمت بالای لاینر نیز با نشستن فلنج لاینر آب بندی میشود.

cooling

آب از قسمت پایین jacket  وارد میشود و به سمت بالا جریان پیدا میکند و از قسمت بالای سر سیلندر خارج میشود و بدین صورت لاینر خنک کاری میشود.

خنک کاری تونلی(bore cooling)

در واقع روش خاصی نیست بلکه سوراخهایی را درون ضخامت لاینر ایجاد میکنند که آب میتواند هر چه نزدیکتر به  قسمتهای داغ عبور کند.سوراخهای مستقیمی بصورت زاویه دار از ضخامت منحنی شکل لاینر ایجاد میشود که تاثیر خنک کاری زیادی خواهد داشت در حالیکه مقاومت لایتر کاهش پیدا نکرده است.این خنک کاری در قسمت داغ لاینر بطرز چشم گیری شوک حرارتی را کاهش میدهد.

bore

این نوع خنک کاری در اکثر موتورهای دیزل امروزی انجام میشود که در آنها ضخامت فلنج در بالای لاینر زیاد است.این سوراخها که به زاوی دار به سمت بالا هستند باعث افزایش شتاب آب خنک کاری میشود.

روغنکاری لاینر

روغنکاری مناسب لاینر برای کاهش خوردگی رینگها و لاینر لازم است.فیلم روغنکاری همچنین باعث میشود گازها تا حدی به قسمت پایین لاینر وارد نشود.

در موتورهای کراس هد سیلندر بطور کامل از crankcase  جدا می باشد و سیستم روغنکاری متفاوتی برای روغنکاری لاینر به اندازه لازم نصب میشود.روغن مخصوصی برای موتورهایی که سوخت سنگین میسوزانند بکار میرود که خاصیت بازی بالایی دارند (معروف به TBN) تا اسیدی را که از سولفور محصولات احتراق شکل میگیرد را خنثی کند.روغن باید ویسکوزیته خود را در دمای بالا حفظ کند و در آن دما اکسید نشود.این روغن باید از خوردگی لاینر و رینگها و تشکیل کربن در آنها جلوگیری کند.

quill

quill

quill2

تزریق کننده ها در دو ناحیه نصب شده اند.

روغن از طریق سوراخهایی که در محیط لاینر ایجاد شده به درون لاینر تزریق میشود.این سوراخها بستگی به سایز لاینر موتور دارد.در موتورهای قدیمی تر پمپی که از طریق شفت بادامک کار میکرد این روغن را از طریق تزریق کننده ها(quill) وارد لاینر میکرد.این تزیق کننده ها به لاینر متصل بودند و با توجه به تایمینگ و محل پیستون روغن را تزریق میکردند.امروزه آلفا لوبریکیتور و پالس لوبریکیتور وظیفه رساندن روغن به تزریق کننده ها را دارند.طراحی های مختلفی برای زمان و مکان تزیق روغن وجود دارد که هم باید خاصیت اسیدی محصولات را خنثی کند و هم روغنکاری را انجام دهد که این امر نیازمند دو ردیف تزریق کننده است که در زمان متفاوتی باید انجام شود.قبل از راه اندازی موتور ، حتما باید روغنکاری بصورت دستی انجام شود.




پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

[uniplace_links]