liner

لاینر (بوش)

 

لاینر در موتورهای چهارزمانه بطور جدا از فریم موتور ساخته میشود که دلایلی همانند موتورهای دیزل دوزمانه داردبرخی از این دلایل عبارتند از:
  • لاینر از موادی با کیفیت بالاتر نسبت به بلوک سیلندر ساخته میشود.در حالیکه بلوک سیلندر از چدن خاکستری ساخته میشود ، لاینر از آلیاژفولاد گرافیتی با کروم،وانادیوم و مولیبدنیوم درست میشود.(چدن حاوی گرافیت و مواد روانساز است.عناصرآلیاژی به مقاومت در برابر خوردگی کمک میکنند و مقاومت در برابر ساییدگی در دمای بالا را بهبود میبخشند.
  • لاینر درون سیلندر براثر کارکرد ساییده و خورده میشوند و  باید تعویض شونددر حالیکه بلوک سیلندر و جداره های خنک کننده تا پایان عمر موتور باقی خواهند ماند.
  • در دمای کاری ، لاینر بسیار داغتر از جداره خنک کننده است.لاینر خیلی بیشتر منبسط خواهد شد و انبساط آزادانه در قطر و طول خواهد داشت.اگر آنها یکپارچه ساخته شود،آنگاه استرس حرارتی غیرقابل قبولی شکل خواهد گرفت که باعث شکست مواد میشود.
  • خطر کمتر عیوب و نقضها.هر چه پیچیدگی ریخته گری کمتر باشد ، اشکالات کمتری در یک  ریخته گری همگن بوجود میاورد و استرس باقیمانده نیز کاهش میابد.

لاینر یک موتور خورجینی

در موتورهای امروزی قسمت بالای لاینر بصورت قطری سوراخهایی دارد که تاثیر خنک کاری را بیشتر میکند.این قسمت بدلیل بالا بودن فشار استرس ضخامت بیشتری نیز دارد.این طراحی باعث میشود که آب خنک کاری بسیار نزدیک به سطح لاینر در حرکت باشد و درجه حرارت در محدوده قابل قبول قرار گیرد که نتیجه آن از بین نرفتن روغنکاری لاینر و کاهش استرس حرارتی است.اگرچه لاینر با پاشیدن روغن با چرخش میل لنگ روغنکاری میشود.در موتورهای بزرگتر روغن دهنده ها تعبیه شده است.
با توجه به شکل بالا که لاینر یک موتور خورجینی را نشان میدهد ، سوراخهای روغنکاری روی لاینر در قسمت پایین لاینر بصورت دایره ای روی لاینر ایجاد شده است. گروه دوم سوراخهای روغنکاری در قسمت بالاتر قرار دارد که از پایین به بالا سوراخ شده است تا جاییکه لاینر به روغنکاری نیاز دارد.
آب خنک کاری در فضای بین فریم موتور و جکت وجود دارد ، خطر نشت به پایین و آلوده کردن روغن را دارد اگر o رینگ لاینر صدمه ببیند.بعنوان هشدار سوراخی روی لاینر وجود دراد تا در اینصورت آب به بیرون لاینر برود و قابل مشاهده باشد.

 

در موتورهای مدرن تمایلی به وجود چنین فضایی نیست.بجای آن جکت جداگانه ای در بالای فریم سیلندر نصب میشود.این کار باعث توقف نشتی آب به داخل کرانک کیس شده است و خنک کاری بهتری در داغترین قسمت لاینر فراهم آورده است.

لاینر با آنتی پولیشینگ رینگ

در شکل بالا ، در ساختارلاینر از آنتی پولیشینگ رینگ استفاده شده است.در محفظه احتراق کربن زیادی امکان شکل گیری دارد و دلیل آن محصولات احتراق است.همچنین فشار ناشی از احتراق بر این قسمت تاثیر دارد و باعث خورده شدن این قسمت میشود.حال اگر تنها این قسمت قابل تعویض باشد آنگاه هزینه تعمیر و نگهداری پایین میاید چراکه دیگر نیازی به تعویض کل لاینر نیست.قطرآنتی پولیشینگ رینگ اندکی از لاینر کوچکتر است و اگر کربنی روی پیستون شکل گرفته باشد در اثر ساییده شدن با رینگ کنده میشود و روغنکاری لاینر بصورت همگن انجام میگیرد.عمر لاینر و پیستون افزایش میابد.
لاینر باید بطور منظم چک شود تا مبزان خوردگی آن در محدوده مجاز سازنده باشد.میزان خوردگی برای موتورهای سرعت متوسط باید زیر ۰٫۰۱۵ میلی متر در هر ۱۰۰۰ ساعت است.خوردگی بیشتر دلایلی دارد که میتواند از این قرار باشد:کمبود روغنکاری،ناخالصی در سوخت-هوا ویا روغن روانسازی،احتراق ناقص و تاثیرات اسیدی.



پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

[uniplace_links]