oil-system

سیستم روغنکاری موتور دیزل

lubricating oil system

موضوعی که برای روغن موتورهای دریایی حائز اهمیت است خنک شدن آن میباشد.روغن از مخزن موتور(sump)که معمولا در زیر موتور قرار دارد بوسیله پمپ گرفته میشود.این روغن خنک میشود،فیلتر میشود و به سمت موتور از طریق لوله ورودی فرستاده میشود.اجزای تشکیل دهنده سیستم روغنکاری موتور دیزل در نمودار بالا آمده است.

piston lubricating

piston lubricating

در موتورهای ۴ زمانه سرعت متوسط ، روغن به یاتاقانهای اصلی از طریق سوراخهایی که در فریم موتور به میل لنگ تعبیه شده است داده میشود.(شکل بالا)سوراخهای روی میل لنگ سپس روغن را به crank pin یا bottom end bearing می دهند.سپس روغن به  connecting rodو پیستون یا گژن پین هدایت میشود و از آنجا بعد از خنک کاری پیستون به crank pin بر میگردد.روغن همچنین برای روغنکاری اسبکها (rocker arm) که وظیفه باز و بسته کرده سوپاپ دود و هوا را دارند و میل بادامک و چرخ دنده ها فرستاده میشود.روغن سپس از crankcase به sump خالی می شود.روغنی که درون sump وجود دارد مرتبا از طریق دستگاه تصفیه کننده (purifiers) به چرخش در میاید و ذرات معلق خارجی و ذراتی که ممکن است از محصولات احتراق وارد روغن شده باشند و آب احتمالی در روغن را تصفیه و خارج می کند.

diesel oil system

در موتورهای دیزل دوزمانه کراس هد روغن به یاتاقانهای اصلی ، میل بادامک و چرخ دنده ها یا زنجیر فرستاده میشود.در بعضی از انواع طراحیها یک بازو و یا لوله مخصوصی وجود دارد که روغن را به پیستون میرساند و پیستون را خنک میکند.بعد از خنک کاری پیستون ، روغن دوباره از طریق لوله دیگری به پین کراس هد و guide میرسد و آنجا را روغنکاری میکند.این روغن همچنین برای باز کردن سوپاپ دود نیز بکار میرود.

لاینر سیلندر در موتورهای دیزل دو زمانه توسط یک پمپ جدا روغنکاری میشود که خاصیت و مشخصات روغن آن متفاوت است.این روغن که از طریق تزریق کننده ها (quill)وارد لاینر میشود، اسید شکل گرفته از محصولات احتراق را خنثی میکند.

cylider_lubricator

cylider_lubricator

 

cylider_groove

cylider_groove

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 




پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

[uniplace_links]