s_fresh_water

سیستم خنک کاری موتور دیزل کشتی

اگرچه آب دریا به وفور در دسترس است اما موتورهای دیزل دریایی بطور مستقیم برای خنک کاری قسمتهای داغ موتور از آن استفاده نمی کنند.دلیل آن هم خوردگی ناشی از آب دریا است که در قسمتهایی که با آب خنک میشود شکل میگیرد و نمکی که روی سطوح خنک شونده رسوب میکند و بر انتقال حرارت تاثیر می گذارد.

بجای آب دریا آب شیرین در اطراف موتور به گردش در میاید.(آب مقطر بهترین گزینه است) که این آب توسط آب دریا خنک میشود.برای نگه داشتن خاصیت قلیایی آب شیرین(جلوگیری از خوردگی شیمیایی) و جلوگیری از تشکیل رسوب ،به مقدار مناسب و توصیه شده مواد شیمیایی مخصوص به آن اضافه میشود.البته اگر آب مقطری که اغلب کشتیها میتوانند از سیستم آب شیرین کن تولید کنند بکار برده شود خطر تشکیل رسوب را به  میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

پمپ آب خنک کاری که ممکن است به موتور متصل باشد و توسط آن بچرخد(attached pump) و یا بطور جداگانه و از الکتروموتور استفاده کند،آب را با فشار وارد مدارسیستم خنک کاری میکند.آب گرمای لاینر سیلندر،سرسیلندر،سوپاپ دود و گاهی اوقات توربوشارژر را میگیرد و آنرا خنک میکند.بعد از خنک کاری توسط آب دریا در کولر مخصوص خود خنک میشود وسپس به موتور برمیگردد.درجه حرارت آب خنک کاری توسط یک شیر کنترل سه طرفه کنترل میشود.اگر به آب اجازه داده شود که بسیار خنک شود باعث ایجاد یک شوک حرارتی میشود که ممکن است سبب آسیب دیدن قطعات شود همینطور اجازه میدهد که میعان بخارات آب و اسید بر روی دیواره داخلی لاینر به مایع تبدیل شود و فیلم روغن موجود را شکسته و میزان خوردگی اسیدی را افزایش میدهد.

 

اگر آب خیلی داغ شود ، نمیتواند بطور موثر گرما را خارج کند و باعث افزایش خوردگی و حتی خطر بزرگتر تشکیل رسوب میشود.به همین دلیل درجه حرارت خروجی آب خنک کاری معمولا حدود ۷۸-۸۲ تنظیم میشود.آب خنک کاری که برای موتور بکار برده میشود چون در دمای بالاتری است معروف به  ( HT] ( high temperature ] وآبی که برای خنک کاری اهداف دیگر بکار برده میشود در دمای پایینتری است به  ( LT] ( low temperature ] مشهور است.

خنک کاری یا بوسیله یک کولر اختصاصی(jacket cooler)یا با ترکیب مقداری از آب در مدار خنک کاری LT انجام میشود.آب خنکاری LT خودش توسط کولرهای آب دریا (central cooler)خنک میشوند.درجه حرارت توسط سیستم کنترل همواره مورد مونیتور شدن است که در مسیر ورودی و خروجی درجه حرارت از موتور مرتبا کنترل میشود که این کار باعث پاسخگویی سریع نسبت به تغییرات درجه حرارت  ناشی از تغییرات بار روی موتور میشود.

برای جبران کمبود آب ناشی از نشتی احتمالی آب سیستم ، یک مخزن (header or expansion tank)در ارتفاعی بالا نصب میشود.همچنین دریچه های ونت vent برای خارج کردن هوا موجود از تمام سیستم به این قسمت هدایت میشوند.این مخزن آب تعمدا طوری ساخته میشود که به صورت کاملا دستی و غیر اتوماتیک پر شود و دارای آلارم کمترین میزان سطح آب (low level alarm) است.این تدابیر باعث میشود هرگونه نشتی آب در سیستم بلافاصله مورد توجه قرار بگیرد.تحت شرایط نرمال آب این مخزن بطور منظم باید چک شود و اگر لازم بود آنرا پر کنند.

در این سیستم یک heater  یا گرم کننده(برای سهولت در بیان آنرا هیتر میگوییم) باید وجود داشته باشد تا آب خنک کاری را زمانیکه موتور در حالت خاموش است گرم  نگه دارد یا در هنگام  استارت اولیه درجه حرارت سریع به مقدار لازم افزایش یابد.بعضی از کشتیها از سیستم حنک کاری مرکزی استفاده میکنند که آب خنک کاری به سمت موتور اصلی و موتور فرعی کشتی به چرخش در میاید.این سیستم مزیتی دارد که وقتی موتور خاموش است توسط موتور دیگری که در حال کار کردن است گرم نگه داشته میشود و همیشه آماده استارت است.

دستگاه آب شیرین کن که برای تولیدآب از دریا بکار برده میشود هم جزیی از این سیستم میباشد.

مخزن تخلیه(drain tank)هم جزی از سیستم است.زمانیکه آب موتور برای تعمیرات تخلیه میشود آب وارد این مخزن میشود.زیرا مقدار آب و مواد شیمیایی بکار برده شده در آن زیاد است و هدر دادن آن اقتصادی بنظر نمیرسد چه بسا که بیرون ریختن این آب به علت داشتن مواد شیمیایی باعث صدمه زدن به محیط زیست دریا شود.بنابراین با ایجاد این مخزن آب را دوباره میتوان استفاده کرد.

 

 

cooling system

header tank preheater pump heater dearation tank 3way valve FWG cooling water pump

 

سیستم زیر نشان دهنده یک سیستم خاص موتور سرعت متوسط است که دارای یک پمپ چسبیده به موتور و یک پمپ مجزا که با الکتروموتور کار میکند است و از یک هیتر برای گرم نگه داشتن موتور زمانیکه خاموش است استفاده میشود.

cooling system2

سیکل زیر سیکل حنک کاری ساده میباشد با این تفاوت که از هیتر اختصاصی HT استفاده شده است.

 

cooling system1




پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

[uniplace_links]