EXHAUST VALVE

سوپاپ دود(exhaust valve)

سوپاپ دود به سمت داخل سیلندر باز میشود بنابراین فشار گاز درون سیلندر به بستن آن کمک میکند و باعث میشود هرگونه کربنی که بر روی seat  شکل گرفته ببرون برود.

موتورهای دو زمانه کراس هد یک سوپاپ دود دارند که در مرکز سر سیلندر نصب شده است.باز و بسته شدن سوپاپ به وسیله بادامک که بر روی میل بادامک نصب شده است کنترل میشود.در موتورهای قدیمی بادامک push rod  را بلند میکرد که این امر باعث کار اسبکها و باز کردن سوپاپها میشود.

rocker3 (2)

باز شدن ولو بوسیله پوش راد

استفاده ازpush rod  دارای معایبی بود که میتوان اینگونه بیان کرد:وزن اسبکها و پوش راد زیاد است و موتور باید بر نیروی اینرسی اجزای سنگین غلبه کند.حرکت اسبکها بصورت کمانی از یک حلقه است که تمایل دارد سوپاپ دود را به سمت کنار حرکت دهد که باعث خورده شدن guide  در سوپاپ میشود.در نتیجه آن دود میتواند از میله سوپاپ نشت کند و باعث حرارت زیاد و افزایش خوردگی میشود.فنرهایی که برای بسته شدن سوپاپها بکار میرود در اثر کار زیاد ضعیف خواهند شد و احتمال شکستن آنها زیاد است.

اما موتورهای دو زمانه امروزی بصورت هیدرولیکی و با فشار هوا کار میکنند.بادامک یک پمپ هیدرولیکی را بجای پوش راد به کار میاندازد.روغن که از سیستم روغنکاری موتور است به وسیله این پمپ حرکت داده میشود که پیستونی را در محفظه سوپاپ دود تکان میدهد که همزمان باعث فشار آمدن میله سوپاپ و باز شدن آن میشود.

ex.valve2

نمایی شماتیک از ولو

بجای استفاده از فنر مکانیکی از فنر هوایی استفاده میشود.بطوریکه هوا در فشار ۷ بار از طریق یک شر یکطرفه به زیر یه پیستون به میله سوپاپ متصل است وارد میشود.هرگاه سوپاپ باز میشود هوای زیر پیستون فشرده میشود و مثل یک فنر عمل میکند.انبساط این هوای فشرده شده هنگامیکه که نیروی هیدرولیک آزاد میشود در بسته شدن سوپاپ کمک میکند.هوا با اندکی روغن اعمال میشود تا نقش روغنکاری را داشته باشد.همچنین هوا به سمت پایین guide  هدایت میشود که سبب میشود guide  خنک و روغنکاری شود و از نشت گاز به سمت بالا جلوگیری کند.روغن اضافی در پایین محفظه فنر هوا جمع میشود و از آنجا خالی میگردد.

برای جلوگیری احتمالی از قفل هوا (air lock) سیستم هیدرولیک نشتی کوچکی در بالای محفظه هیدرولیک سوپاپ دود دارد.روغن از یک شیر یکطرفه وارد میشود.شیر اطمینان نیز نصب شده است.سیستم ضربه گیری نیز در ساختار بالای پیستون سوپاپ دود وصل شده است که از ضربه زدن میله سوپاپ بر روی seat   جلوگیری میکند.

mechanism og ex valve

پمپ شدن روغن به ولو بوسیله بادامک

میله سوپاپ دارای یک قسمت بالدار است.نیروی جنبشی در دود خروجی میل سوپاپ را میچرخاند که این امر باعث میشود درجه حرارت بطور یکسان در سطح میل سوپاپ پخش شود و جمع شدن کربن بر روی seat را کاهش میدهد.
محفظه سوپاپ دود که معروف به قفس ولو (cage) است و guide از جنس فولاد ریخته گری شده هستند.seat که قابلیت تعوض شدن را دارد با مولیبدینیوم سخت شده است و میل سوپاپ نیز بوسیله آلیاژ مولیبدینیوم و کروم ساخته میشود که در جاییکه بر روی seat مینشیند لایه های از استلایت یا آلیاژ نیمونیک که در برابر حرارت مقاومت دارد به آن جوش میشود.

ex.valve1

تصویر کامل سوپاپ دود به همراه seat




پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

[uniplace_links]