سرسیلندر

سر سیلندر

سر سیلندر موتور چهار زمانه

سر سیلندر برای موتورهای چهارزمانه طراحی بسیار پیچیده ای دارد.سر سیلندر باید سوپاپ دود و هوا ، انژکتور ، ولو ایمنی ، ولو هوای استارت و شیر نشانگر را در خود جای دهد.مسیر هوای ورودی و گاز خروجی و همینطور مسیر آب خنکاری بصورت یکپارچه و یک تکه در سرسیلندر ساخته میشود.

معمولا سر سیلندر از چدن کروی ساخته میشود که برای ریخته گری آسان است.هرچند که به اندازه فولاد محکم نیست و فولاد بدلیل ضعف حرکت سیال ، ریخته گری یک طرح پیچیده را مشکل میکند.اما چدن کروی با اندازه کافی تحت بار محکم است.خنک کاری کافی برای جلوگیری از خستگی حرارتی ناشی از انبساط ناهمگون ریخته گری و ضروری لازم است.خنک کاری قطری در کنار فضای خنک کاری تاثیر خوبی برای خنک شدن سر سیلندر دارد.

 

سر سیلندر ترک خورده

شوک حرارتی که ناشی از خنک کاری نامناسب سر سیلندر است باعث ترک خوردن آن میشود.خنک کاری ضعیف بدلیل رسوب شکل گرفته در دیواره فضای خنک کاری است.این رسوب بدلیل پالایش نادرست آب خنک کاری است.فشار زیاد درون سیلندر بدلیل افزایش بار همانند سفت کردن نادرست پیچهای سرسیلندر باعث ترک خوردن آن میشود.ترک خوردگی در سر سیلندر معمولا در بین نشیمنگاه سوپاپها و فضای خنک کاری اتفاق میفتد.ترک سر سیلندر را میتوان با جوش کاری حرفه ای تعمیر کرد که البته باید تحت نظر موسسات رده بندی باشد.




پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

[uniplace_links]