fuelvalve

انژکتور موتور دیزل دوزمانه

injector_animation

سوخت بوسیله پمپ سوخت به سمت انژکتورها فرستاده میشود.سوخت برای اینکه در زمان مناسب بطور کامل سوخته شود باید به ذرات بسیار ریز تبدیل شود و به اصطلاح بصورت مهپاش درآید.این ذرات بسیار ریز تا حد کافی باید به داخل محفظه احتراق رسوخ پیدا کند و بتواند با هوا کاملا مخلوط شود.درجه حرارت ذرات سوخت به محض جذب انرژی گرمایی از هوای داغ داخل سیلندر،افزایش میابد و آتش میگیرد و سوخته میشود قبل از آنکه به قسمتهای سرد موتور نظیر پیستون و لاینر برخورد کند.

injector_nozzle_detail_animation

برای رسیدن به چنین هدفی در انژکتور از سوزن و فنر تحت فشار استفاده میشود.سوخت تحت فشار از پمپ سوخت به سمت بدنه انژکتور ، محفظه ای در نازل درست در بالای جایی که سوزن به یک فنر فشرده میشود ،  فرستاده میشود.زمانیکه پلانجر پمپ درون بَرل بالا میرود ، فشار درون آن محفظه ساخته میشود که بر روی قسمت زیرین سوزن عمل میکند.زمانیکه این نیرو بر نیروی به سمت پایین فنر غلبه میکند،سوزن نازل شروع به باز شدن میکند.در این زمان سوخت روی سطح ولو اعمال فشار میکند و بلند شدن سوزن بیشتر میشود.

زمانیکه چنین اتفاقی میفتد سوخت به فضای زیر سوزن میرود و از طریق سوراخهای ریز نازل به صورت مه پاش اسسپری میشود.

در زمان اتمام پاشش،فشار ناگهانی افت میکند و فنر سریعا سوزن را میبندد.

در موتورهای دو زمانه قدیمی که هوای scavenge  بصورت loop  وارد سیستم میشد یه انژکتور در مرکز سرسیلندر قرار داشت.در موتورهای دوزمانه امروزی به دلیل وجود سوپاپ دود انژکتورها بصورت کمان روی سر سیلندر قرار دارند که تعداد انها ۲ و یا ۳ میتواند باشد.

فشار سوختی که از انژکتور خارج میشود بوسیله فنر قابل تنظیم است.این فشار با توجه به طراحی موتور متفاوت است ولی نرمال آن ۳۲۰+-۵۰ است.

بعضی از انژکتورها دارای محفظه خنک کاری هستند که بوسیله آب یا دیزل خنک میشود.این سیستم خنک کاری برای جلوگیری از داغ شدن بیش از حد نازل و سوخته شدن آن است.

MANB&W injector

موتورهای دوزمانه کراس هد جدید دارای محفظه خنک کاری داخلی نمی باشند.در این موتورها محل قرار گیری انژکتورها طوری طراحی شده است که تحت تاثیر آب خنک کاری یر سیلندر قرار دارد و نازل با توجه به نزدیک بودن آن با سیستم خنک کاری سرد میشود.همچنین با چرخش مداوم سوخت به داخل انژکتور نیز خنک کاری آن انجام میشود.

همانطور که انزکتور نیاز به خنک کاری دارد زمانیکه موتور در حال کار است در زمان توقف آن نیز نیاز به گرم کردن دارد.با توجه به ویسکوزیته سوخت سنگین اگر سوخت سرد شود به اصطلاح درون انزکتور ماسیده میشود و استارت خوردن موتور تقریبا محال است.بنابراین با چرخش مداوم سوخت گرم به داخل انژکتور همیشه آنرا آماده نگه میدارند.

انژکتورها باید همیشه در شرایط مناسب برای بهترین بازدهی قرار داشته باشند،تا از خسارت درون سیلندر جلوگیری شود.مطابق با دستور سازنده در زمانهای تعیین شده باید با یدک سالم وتست شده عوض شوند و خود انژکتور قدیمی باید باز شود و تمیز گردد و تست روی آن انجام شود.در هنگام تست باید به فشار فنر دقت کرد چون فنر به دلیل کارکرد زیاد خاصیت خود را از دست میدهد.سوراخ نازلها باید چک شود تا از تمیز بودن آن مطمئن بود.در غیر اینصورت اسپری کردن خوب بوجود نخواهد آمد.

انژکتور

سه انژکتور تعویضی

پاکت محل قرارگیری اژکتور

پاکت محل قرارگیری اژکتور




پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

[uniplace_links]