bursting disc

انفجار در هوای استارت موتور کشتی

انفجار هوای استارت اینگونه تعریف میشود که اگر مواد سوختی به هر ترتیبی ر اهی بیابند تا وارد لوله هوای استارت شوند با اولین Kick که هوای فراوان و فشرده و گرم سیستم را پر میکند انفجار رخ خواهد داد.

انفجار هوای استارت:

انفجار هوای استارت اینگونه تعریف میشود که اگر مواد سوختی به هر ترتیبی ر اهی بیابند تا وارد لوله هوای استارت شوند با اولین Kick که هوای فراوان و فشرده و گرم سیستم را پر میکند انفجار رخ خواهد داد.

عوامل انفجار:

پس مانده ای سوخت:

ممکن است Valve Starting در زمان کار موتور به خوبی بسته نشده باشد و کربنهای نیم سوخته و مواد سوختنی وارد لوله هوای فشرده شوند. این مواد با هوای فراوانی که در لحظه استارت وارد لوله ها میشود ایجاد انفجار میکنند.

نشتی کمپرسور:

از آنجا که کمپرسور به صورت Splash روغنکاری میشود مقداری روغن را به صورت ناخواسته وارد سیستم هوا میکند با وجود استفاده از Oil Trap باز هم نمیتوان به طور کامل جلوی روغن را گرفت.

برای کم کردن خطر ، Air Bottle را به طور مرتب Drain میکنند البته باز هم روغن به طور کامل از سیستم خارج نخواهد شد.

پیشگیری:

نگهداری صحیح و تعمیر به موقع والو استارت و کمپرسور ها.

Drain کردن مرتب Air Bottle برای جلوگیری از تجمع روغن.

نگهداری صحیح و تعمیر به موقع Auto Drain Trap .

آزمایش مرتب سیستم استارت :

در طول حرکت گرم بودن والو استارت نشان دهنده نشتی بودن آن است.

در زمان توقف میتوان Valve  Starting Mainو Indicator Cock را باز کرد.

شنیده شدن صدا از هر کدام از Indicator Cock ها نشان دهنده Leaky  بودن Valve Starting در همان Unitاست.

راه حل:

یکی از مشکلات این انفجار آن است که هنگام Maneuvering روی میدهد که زمان بسیار با اهمیت است و باید بتوان مشکل را در مدتی حدود چند ثانیه برطرف نمود.

تنها راه کار عملی این است که سیستم را طوری طراحی کنیم که اگر انفجار روی داد لوله از جایی متلاشی شود که قبلا در نظر گرفته شده و تعمیر آن ساده تر است.نام این قسمتFlame Trapاست.

flameflap

در این روش برای هر کدام از والوها سوراخی در نظر میگیریم که ورقی به نام Bursting Disk که معمولا از جنس Brass یا برنز است روی آن را پوشانده است. این صفحه معمولا در پهنای ۵۵cm.cm ساخته میشود.

هنگام انفجار موج انفجار به صورت ایمن از سوراخ بیرون میرود کافی است پیچ های روی کلاهک را ۹۰درجه بچرخانیم تا سوراخ متلاشی شده دوباره بسه شود و سیستم به کار خود ادامه دهد.

به احتمال زیاد انفجار در استارت بعدی مجددا در همان مکان رخ خواهد داد. از این رو هوا تا زمان تعویض قسمتFlame Trap باید به سیلندر مورد نظر بسته شود.

حداقل فشار برای Starting:

فشار لازم برای Start خوردن موتور مقدار ثابتی نیست ودر موتور های مختلف متفاوت است اما به طور کلی به عوامل زیر بستگی دارد:

اگر دمای موتور در حد دمای کاری باشد به هوای کمتری نیاز خواهد بود.

معمولا پس از توقفهای طولانی Jacket Water را گرم میکنند تا موتور به دمای دلخواه برسد پس از Starting دوباره Jacket Water وظیفه خنک کاری را بر عهده میگیرد.

اگر روغن روانسازی گرم باشد به هوای کمتری نیاز خواهد بود.

نشتی بودن رینگهای پیستون حداقل فشار لازم برای استارت را بالا میبرد چرا که با رد دادن گازهای متراکم دمای تراکم پایین میاید در حدی که برای احتراق کافی نخواهد بود .

یکی از آزمایشاتی که روی کشتی نو انجام میگیرد آن است که با یک Air Bottle آنقدر Startو Reverse  میکنند تا دیگر هوای باقیمانده Bottle قادر به Starting نباشد.فشار این هوای باقیمانده را یادداشت میکنند و در پرونده های کشتی نگاه میدارند.

معمولا فشار هوای کمتر از ۱۰ بار قادر به Kick زدن نیست.




One thought on “انفجار در هوای استارت موتور کشتی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

[uniplace_links]