tie rod1

اجزای موتور-نکاتی که در مورد tie rods باید بدانیم چیستند؟

نکاتی در مورد Tie Rods:

{Reeds12 p34}

  • وظیفه اصلی آنها انتقال فشار و تنش حاصل از موتور میباشد تا از تنش روی bed plate کاسته شود.
  • پیش از نصب ، آنها باید pre-stress شوند.به این معنی که تحت کشش قرار میدهند تا هنگام استفاده موتور را تحت فشار قرار دهد و قسمتهای مختلف آنرا به هم متصل کند.
  • اگر موتور از نوع opposed piston باشد نیازی به نصب Tie Rod ندارد و در عوض باید از Running gear  استفاده کرد.
  • برای اینکه خطر bending moment به حداقل برسد، tie rod را تا حد امکان نزدیک به مرکز میل لنگ قرار میدهند.
  • در بعضی از طراحی ها برای تعویض آسان tie rod آنرا بصورت دو تکه میسازند.
  • اگر در tie rod شکستگی پیش بیاید هرچه سریعتر باید تعویض شود.
  • در این حالت اگر تکه شکسته شده پایین کوچکتر باشد از درون crankcase بیرون میاید و قسمت بالا را میتوان به راحتی از بالا بیرون کشید.اما اگر شکستگی به گونه ای باشد که تکه پایینی بزرگتر باشد راهی جز بریدن قسمت پایین وجود ندارد.

نحوه محکم کردن tie rod:

{Reeds12 p35}

  • برای بازبینی و سفت کردن tie rod اجرای مراحل زیر توصیه میشود:
  1. هر دو جک pre-tensioning را به tie rod های مقابل هم میبندیم.ترتیب بستن در شکل زیر نمایش داده شده است:

tie rod tighten

     ۲٫از پمپ هیدرولیک استفاده میکنیم تا زمانیکه که روغن به فشار پیش بینی شده برسد و در این حالت فشار را نگاه میداریم.

۳٫با استفاده از feeler gauge فاصله بین مهره و intermediate ring را اندازه میگیریم.در صورت زیاد بودن این فاصله ، مهره را تا انداه ای سفت میکنیم که به حد ایده ال برسد.

۴٫فشار را آزاد میکنیم و همین کار را برای unit های بعد انجام میدهیم.

  • tie rod
  • ترتیب کار روی unit ها بسیار مهم است و باید مطابق دستورالعمل manual انجام شود.شکل فوق مثالی برای این دستو راست.
  • عدم رعایت این ترتیب میتواند سبب مشکلاتی نظیر vibration اضافی ، noise، کوتاه شدن عمر tie rod و حتی deflection در میل لنگ شود.

شل شدن tie rod:

{Lamb’s p163}

  • Tie rod ها در طول مدت کاری موتور باید همواره زیر نظر باشند.
  • شل شدن tie rod به معنی آن است که با jacket به خوبی محکم نشده است.بنابراین jacket و tie rod نسبت به هم حرکت خواهند داشت.این حرکت معمولا به شکل ضربه های jacket و هنگامی که پیستون در TDC قرار دارد مشاهده میگردد.
  • برای کشف این حرکت راه های ساده ای وجود دارد که از این قرارند:
  1. مشاهده با چشم
  2. اگر حرکت به قدری واضح نبود که با چشم روئت شود با گذاشتن انگشت حتما احساس خواهد شد.
  3. پیچ خوردن واشری که بین مهره های tie rod و jacket قرار دارند.(در صورتی که نصب شده باشند.)
  4. استفاده از dial gauge.معمولا برای اطمینان از شل شدن tie rod از این روش استفاده میکنند.
  • لرزش طبیعی کشتی را نباید با لرزش نسبی tie rod و  jacket اشتباه گرفت.



پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

[uniplace_links]